Kritiky

6. 6. 2015 Juda Makabejský – Dni starej hudby Bratislava

 

31.7. ČRo Vltava: Hudební panorama Vladimíra Čecha
Opera Platée na Hudebním festivalu Znojmo očima (či spíše ušima) uznávaného hudebního kritika Vladimíra Čecha.

 

29.7. Znojemský deník: Jubilejní Hudební festival: vyprodané koncerty a skoro 15 tisíc diváků
Znojmo – Téměř patnáct tisíc diváků na většinou vyprodaných koncertech si běhen svých devatenácti dnů připsal jubilejní desátý ročník Hudebního festivalu Znojmo. Největší projekt slavností hudby, operu Jeana-Philippa Rameaua Platée, natáčely při nedělní derniéře štáby Českého rozhlasu i televize. Příští rok pořadatelé uctí skladatele Jiřího Antonína Bendu a chystají jeho Romea a Julii.

 

29.7. Opera Plus: Operní panorama Heleny Havlíkové 
Ve Znojmě bohové sjíždějí z nebe na skluzavce Hudební festival Znojmo během července oživil už po desáté toto půvabné historické centrum jihozápadní Moravy (proslulé ovšem i vínem a nakládanými okurkami) sympatickým mixem programů, které kombinují a propojují nejen hudbu různých žánrů a podob se zapojením dětí, včetně vystoupení mladých talentů.

 

28.7. Lidové noviny: A bohové sjíždějí z nebe na skluzavce
Mimořádně ambiciózním specifikem Hudebního festivalu Znojmo pod vedením Jiřího Ludvíka je každoroční nastudování hudebně-dramatického díla, které se vymyká u nás běžnému repertoáru (Haydnův Svět na měsíci, Purcellův Král Artuš, Myslivečkův Montezume atd.). Letošní jubilejní 10.ročník se zaměřil na jiného jubilanta, francouzského barokního skladatele Jeana-Philippa Rameaua (1683 – 1764).

 

31.7. Opera Plus: Letní operní panorama Heleny Havlíkové
Ve Znojmě s vírou, láskou a nadějí Hudební festival Znojmo během července oživil už po deváté toto půvabné historické centrum jihozápadní Moravy – proslulé ovšem i vínem a nakládanými okurkami – sympatickým mixem programů, které kombinují a propojují nejen hudbu různých žánrů a podob se zapojením dětí, včetně vystoupení mladých talentů, ale i dalších oblasti. Letošní ročník Znojmo na italský způsob se zaměřil na hudbu Claudia Monteverdiho a ve svém „itineráři“ zahrnoval koncerty, věžní hudbu, průvody, happeningy, karneval, souboj hudebních stylů při dobývání dobšických sklepů, hudební dílny, filmové projekce, přednášky, výstavu, ale i sommelierské minimum nebo cyklovyjížďku za jazzem.

 

Hudební Rozhledy: Zážitek s Adamem Plachetkou (Ludvík Kašpárek)

Konečně pěvecký recitál s dramaturgicky uceleným, promyšleným a zajímavým programem a nejen pouhá více či méně nesourodá směsice árií proložená předehrami a mezihrami z oper! …K úspěchu večera nebývalou měrou přispěl rovněž Roman Válek se svým barokním souborem: spolupráce dirigenta a orchestru se sólistou byla příkladná, vše bylo dokonale nastudováno, přičemž historicky poučená interpretace vůbec nestála v cestě bohatému, plnokrevnému hudebnímu projevu.

Mladá fronta DNES: Plachetka umí dát Händelovi krásu zvuku, noblesu i energii (Věra Drápelová)

Dramaturgicky ucelený program věnovaný oratorní tvorbě G. F. Händela, vycházel z dřívější spolupráce se souborem Czech Ensemble Baroque, vedeným Romanem Válkem. Ten se uvedl jako jeden z našich předních ansámblů interpretujících starou hudbu

 

Hospodářské noviny: Plachetka nadchnul Händelem, Rudolfinum tleskalo ve stoje (Petr Veber)

Doprovázející Roman Válek diriguje v duchu historicky poučené interpretace, ale nijak asketicky. Je spíše typem, jemuž je milejší živelné a plnokrevné muzikantství, což se ovšem – jak je z desky slyšet – nemusí se snahou o autenticitu nijak vylučovat.

 

Student Point: CD Händel Oratorio Arias (Markéta Cenkerová)

Vedle vlastního výkonu sólisty nutno vyzdvihnout i výkon orchestru a sboru. Pod vedením dirigenta Romana Válka předvedl Czech Ensemble Baroque naprosto okouzlující výkon…

 

Opus Musicum: Lully a nová éra staré hudby v Brně (Martin Flašar)

Celkově tedy můžeme koncert zhodnotit jako mimořádnou událost, a to nejen v regionálních, ale i národních poměrech. Pokud nastavená úroveň pořadatelům vydrží i v dalších koncertech, můžeme se těšit na novou éru staré hudby v Brně.

 

Hudební Rozhledy: Hudební festival Znojmo a Král Slunce (Stanislav Bohadlo)

Nuance orchestrálních sekcí, zvuková čitelnost obou sborových skupin a originální party všech sólistů vytvořily skutečný hudební zážitek a vrchol sobotního večera.

 

Český Rozhlas Vltava: Operní panorama Heleny Havlíkové: Král Slunce

Roman Válek se opět ukázal jako umělec, který propojuje znalost historicky poučené interpretace s temperamentním muzikantstvím. Svým entuziasmem a zápalem dokáže strhnout, doslova “nakazit” nejen interprety, ale i dnešní publikum.

 

Český rozhlas Vltava: Operní panorama Heleny Havlíkové

Největší kulturní událostí Hudebního festivalu Znojmo 2011 byla česká premiéra opery Josefa Myslivečka Motezuma v původním znění a na dobové nástroje.

 

Opera PLUS: Operní událost: Myslivečkův Motezuma ve Znojmě

Kolem tří desítek oper (a také mnoho skladeb chrámových, komorních i orchestrálních) je na člověka, který žil pouhých čtyřiačtyřicet let, úctyhodné skóre. A to tím spíš, že mezi jeho početnými velkými obdivovateli byl i Wolfgang Amadeus Mozart, že Italové mu říkali „Il divino Boemo“ – „Božský Čech“, a že zpěváci si ho nemohli vynachválit kvůli citu pro lidský hlas.

 

Opera PLUS: Haydnovo Stvoření – Laťka je hodně vysoko (Vít Dvořák)

Czech Ensemble Baroque se skutečně blýskl tak, že tohle provedení z paměti hned tak nevymizí. Hledat zásadnější kaz v jejich provedení by bylo něco jako hnidopišství. Niterný lyrismus i stylizovaný dramatismus mistrovské partitury Válek dokázal neuvěřitelně působivě vyklenout až k závěrečnému finále. Člověk až málem litoval, že jména jednotlivých hráčů nenajde v programu. A s jakou ohromnou chutí všichni ti vesměs mladí lidé hráli! S takovým nadšením a upřímnou radostí se u našich orchestrů hned tak nesetkáte…

 

Hudební Rozhledy: Joseph haydn: Stvoření

Atmosféra, jaká vládla v sále, měla pravděpodobně hodně blízko k prožitkům publika, které s nadšením a obdivem naslouchalo Die Schöpfung ještě za skladatelova života

 

Harmonie: Premiéra Krále Artuše

Perfektně nastudovaná hudební čísla (s původními anglickými texty) plynula v jednom tahu – „sekundární“ prvek inscenace měl lví podíl na jejím pozitivním vyznění i úspěchu u publika, znamenité výkony odvedli za řízení Romana Válka zpěváci Michaela Šrůmová, Lívia Obručnik Vénosová, Jakub Burzynski, Jaroslav BřezinaRoman JanálThe Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

 

Lidové noviny: Číše vína s Králem Artušem

Jiskru činohře dodal pod vedením dirigenta Romana Válka Czech Ensemble Baroque a sbor mladých zpěváků skvěle rozpohybovaný choreografkou Hanou Litterovou. A zařazení zemité hudby venkovanů na počest staré Anglie na úplný závěr byl výborný dramaturgický nápad: evidentní radost účinkujících se nakažlivě přenášela i do publika. Škoda že třetí uvedení Krále Artuše bylo současně derniérou – zdařilý znojemský návrat barokní semiopery by si zasloužil pokračování.

 

Hudební rozhledy: Dorilla in Tempe

Pastva pro oči, vivaldiovské programy pro uši a vůně i chutě znojemských vín často splývaly v jeden synkretický zážitek!

 

Lidové noviny: Haydnova úspěšná mise na Měsíc
Recenze Heleny Havlíkové z Lidových novin dne 23.7.2009

 

Hospodářské noviny: Haydnův Svět na Měsíci lahodí ve Znojmě očím i uším
Recenze Vladimíra Čecha pro Hospodářské noviny ze dne 23.7.2009

 

Hospodářské noviny: Operní Vivaldi podpálený ohňostrojem
Článek kritika Vladimíra Čecha, který vyšel 21.7.2008 v Hospodářských novinách