Bach, J. S.: Kantáty III

Trvalo celé 19. století, než si hudba J. S. Bacha definitivně vybojovala své místo a přísná logika Bachova kontrapunktu se stala inspirací celých generací skladatelů. Bach však nebyl pouze brilantním kontrapunktickým technikem. Dokazují to jeho kantáty, ve kterých se projevuje hluboká lyričnost.

Chrámových kantát skladatel složil přes 200 a mnoho z nich pochází z období jeho působení v Lipsku (po roce 1723), kdy psal novou kantátu pro nedělní bohoslužbu každý týden.

Hudebně navazují na díla italského a zejména německého raného baroka (Schütz). Texty kantát provázejí posluchače celým liturgickým rokem protestantské církve a všímají si také zvláštních příležitostí mimo liturgický rok.

Jejich hudební jazyk obsahuje téměř všechny oblasti vokálně-instrumentální hudby. Od doprovázeného chorálu po složitou vokálně-instrumentální polyfonii. Velmi cenná je textová stránka kantát. Vedle tradičních textů protestantského chorálu a anonymních textů se zde začíná objevovat velmi hodnotná duchovní poesie Bachových současníků zejména Marianne von Ziegler a Christiana Friedricha Henriciho – Picandera.

Texty některých kantát upravoval Bach sám. Stejně jako v jiných svých velkých dílech zde mistrně využívá afektové teorie a charakterizuje jednotlivé duchovní aspekty děl pomocí nástrojového obsazení, rétorických figur a složitých kompozičních postupů, včetně formy.


Program:

Johann Sebastian Bach: Suita h moll 1067

  • Ouverture
  • Rondeau
  • Sarabande
  • Bourrées I & II
  • Polonaise & Double
  • Menuett
  • Badinerie

Johann Sebastian Bach: Kantáta BWV103 \ Ihr werdet weinen und heulen

  • Sbor: Ihr werdet weinen und heulen
  • Recitativ (tenor): Wer sollte nicht in Klagen untergehn
  • Árie (alt): Kein Arzt ist außer dir zu finden
  • Recitativ (alt): Du wirst mich nach der Angst
  • Árie (tenor): Erholet euch, betrübte Sinnen
  • Chorál: Ich hab dich einen Augenblick

Johann Sebastian Bach: Motetto 225 \ Singet dem Herrn ein neues Lied

Johann Sebastian Bach: Kantáta 129 \ Gelobet sei der Herr, mein Gott

  • Sbor: Gelobet sei der Herr, mein Gott
  • Árie (bas): Gelobet sei der Herr, mein Gott, mein Heil
  • Árie (soprán): Gelobet sei der Herr, mein Gott, mein Trost
  • Árie (alt): Gelobet sei der Herr, mein Gott, der ewig lebet
  • Chorál: Dem wir das Heilig jetzt

Účinkují:

Czech Ensemble Baroque

Koncertní mistr: Peter Zajíček
Sbormistr: Tereza Válková
Dirigent: Roman Válek

Sbor:

4S-4A-4T-4B (16 zpěváků – včetně soli)

Orchestr:

3-2-2-2-1 | 2fl, 2ob, fg, 3tr, org, cemb, ti (21 hráčů)

Soli:

Lenka Cafourková Ďuricová – soprán
Poitr Olech/Martin Ptáček, Lucie Karafiátová – alt
Jakub Kubín, Jaroslav Březina – tenor
Roman Hoza/Jiří Miroslav procházka – bas
Nastudování pro 5. ročník cyklu Bacha na Mozarta!

délka programu: asi 90 minut s 1 přestávkou

Změna obsazení vyhrazena.