Bachovy kantáty tvoří samostatný žánr ve vokálně-instrumentální hudbě vrcholného baroka. Hudebně navazují na duchovní díla italského a zejména německého raného baroka (Schütz). Texty kantát provázejí posluchače celým liturgickým rokem protestantské církve a všímají si také zvláštních příležitostí mimo liturgický rok (volba městské rady 1723, 1728 atd.). Hudební jazyk kantát obsahuje téměř všechny oblasti vokálně-instrumentální hudby. Od doprovázeného chorálu po složitou vokálně-instrumentální polyfonii. Velmi cenná je textová stránka kantát. Vedle tradičních textů protestantského chorálu a textů anonymních autorů se zde začíná objevovat velmi hodnotná duchovní poesie Bachových současníků zejména Marianne von Ziegler a Christiana Friedricha Henriciho – Picandera. Texty některých kantát upravoval Bach sám. Stejně jako v jiných svých velkých dílech zde mistrně využívá afektové teorie a charakterizuje jednotlivé duchovní aspekty děl pomocí nástrojového obsazení, rétorických figur a složitých kompozičních postupů, včetně formy.
PROGRAM:
· J. S. Bach: Suite n. 3 D dur, BWV 1068
· J. S. Bach: Gott fähret auf mit Jauchzen, BWV 43
· J. S. Bach: Jesu, Meine Freude, BWV 227
· J. S: Bach: Gloria in excelsis Deo, BWV 191
ÚČINKUJÍ
Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir
Obsazení:
· Koncertní mistr: Peter Zajíček
· Sbormistr: Tereza Válková
· Dirigent: Roman Válek
Orchestr:
3 – 3 – 2 – 2 – 1, 2 – 3 – 0 – 1, 3tr, timp, org/cemb (celkem 22 hráčů)
Sbor SATB:
6S, 3A, 3T, 3B (celkem 15 zpěváků – včetně soli)
Nastudováno pro cyklus Bacha na Mozarta! 2013
délka programu: asi 90 minut s 1 přestávkou
Změna obsazení vyhrazena.