Händel, G. F. Dixit Domius

HWV232

Händel tuto svoji brilantní a nápaditou skladbu napsal v pouhých jednadvaceti letech. Zazněla roku 1707 jako součást takzvaných Římských nešpor v době jeho působení v Itálii ve službách markýze Francesca Ruspoliho. Ten si skladbu u Händela objednal při příležitosti ceremonie významného svátku Panny Marie karmelské a tato objednávka je sama o sobě výmluvným důkazem velkého respektu, který si Händel během krátké doby u Italů vytvořil.

Spolu s Händelovým dílem zazněly při slavnosti skladby autorů v té době velmi oblíbených a to Francescia Uria a Dionigiho Erby. Druhý jmenovaný zřejmě mladého skladatele nadchnul natolik, že se

částmi jeho Magnificat nechal inspirovat a doslovně jich užil o 31 let později v jednom ze svých nejslavnějších oratorií Izrael v Egyptě.

Pětihlasá duchovní skladba je navzdory skladatelovu mládí plná hluboké niternosti, která se střídá s výtrysky slavných chvalozpěvů.

Za povšimnutí stojí zejména část Dominus a dextris tuis, jejíž strhující gradace je geniálně vypointována zhudebněným „dnem hněvu“ a kontrastně bezstarostné Judicabit. Mezi vůbec nejzdařilejší části patří sopránový duet De torrente in via, kde se nad citově vypjatými průtahy dvou sólových sopránů klene v měkkém oblouku melodie gregoriánského chorálu.

OBSAZENÍ

ORCHESTR: 3-3-4-2-1, org (14 hráčů)

SBOR: 6S 3A 3T 3B (15 zpěváků)

DURATA: asi 70 minut bez přestávky

V latinském originále

SOLI:

  • soprán: Romana Kružíková, Zuzana Badárová
  • alt: Lucie Karafiátová
  • tenor: Jakub Kubín

sbormistr: Tereza Válková

koncertní mistr: Josef Žák

dirigent: Roman Válek

PREMIÉRA: 20. 10. 2020 – cyklus Bacha na Mozarta!