Recitál Adama Palchetky: Händel oratorio Arias (Verze 2019)

“Per aspera ad astra!”, toto Herkulovo zvolání: “Utrpením ke hvězdám!” vyjadřuje nejlépe cestu génia barokní hudby G. F. Händela k oratoriu. Händel dává oratoriu, formě vzniklé v Itálii, jako náhrada světské opery, zcela nový rozměr, neboť zasazuje historická a starozákonní témata do kulturně-politického kontextu své doby. V kontrastu s odumírající tradicí italské opery se Händelovo oratorium propojilo s cítěním nejširších vrstev a bylo v Anglii přijato, jako národní hudba.

Pro vykreslení charakteru hrdinství, pevné víry a mužného odhodlání používal Händel v oratorních kompozicích bas, případně basbaryton. Jasný, pevný, jadrný baryton s koloraturní dispozicí sólisty Vídeňské státní opery Adama Plachetky je ideálem krásy pro vyjádření těchto oratorních rolí. Pro recitál byly vybrány basové árie z oratorií (Alexander‘s Feast, Messiah, Saul) a árie del coro a sbory z Judy Makabejského a Saula, které nejlépe vystihují podstatu Händelova díla: dialog jednotlivce a společnosti – sólisty a sboru. Předěly mezi jednotlivými áriemi tvoří příslušné ouvertury a sbory. Právě strhující sborové scény v kontrastu s virtuózními áriemi jsou typickými rysy Händelovy oratorní tvorby a zcela jistě dramaturgicky patří k oratornímu recitálu.

Program:

  • Chorus – Welcome, welcome (Saul HWV 53) sbor, orchestr
  • Accopmpagnato – Welcome, welcome (Saul) solo, orchestr
  • Chorus – What do i hear (Saul) sbor, orchestr
  • Accopmpagnato – To him ten thousands (Saul) solo, orchestr
  • Aria – With rage I shall burst (Saul) solo, orchestr
  • Ouvertura – Alexander‘s Feast (HWV 75) orchestr
  • Aria – Revenge, revenge,Timotheus cries (Alexander‘s Feast) solo, orchestr
  • Chorus – Halleluja! (Messiah, HWV 56) sbor, orchestr
  • Recitativo accompagnato – Thus Saith the Lord of Hosts (Messiah, HWV 56) solo, orchestr
  • Aria – But who may abide (Messiah) solo, orchestr
  • Pifa (Messiah) orchestr
  • Recitativo accompagnato – Behold,I tell you a mystery (Messiah) solo, orchestr
  • Aria The trumpet shall sound (Messiah) solo, orchestr

přestávka

  • Ouvertura – Judas Maccabeus (HWV63) Orchestr
  • Chorus – O Father, whose Almighty power (Judas Maccabeus) sbor, orchestr
  • Recitativo accompagnato – I feel the Deity within (Simon, Judas Maccabeus) solo, orchestr
  • Aria – Arm, arm ye brave (Simon, Judas Maccabeus) solo, orchestr
  • Chorus – We, come (Judas Maccabeus) sbor, orchestr
  • Recitative – Be comforted (Simon, Judas Maccabeus) solo, orchestr
  • Aria – The Lord worketh wonders (Simon, Judas Maccabeus) solo, orchestr
  • Chorus – Fallen is the foe (Judas Maccabeus) sbor, orchestr
  • Recitative – Enough! to Heaven we leave (Simon, Judas Maccabeus) solo, orchestr
  • Aria – With pious hearts (Simon, Judas Maccabeus), solo, orchestr
  • Finale, Aria & chorus – Rejoice, O Judah (Simon, Judas Maccabeus)    solo, sbor, orchestr
  • Chorus of Israelites – Hallelujah! Amen. sbor, orchestr

ÚČINKUJÍ

Adam Plachetka – baryton

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Sbormistr: Tereza Válková
Koncertní mistr: Elen Machová
Dirigent: Roman Válek

Orchestr:

5-4-3-2-1 2ob-2fg-3tr ti ce-org-the (celkem 26 hráčů)

Sbor SATB:

5S-5A-5T-5B (celkem 20zpěváků)

délka programu: asi 90 minut – přestávka

Změna obsazení vyhrazena