Jméno Františka Ignáce Tůmy bývá uváděno mezi osobnostmi naší hudby na důležitém místě. Má mnoho společného s Janem Dismasem Zelenkou, kolegou o generaci starším a dnes mnohem známějším. Oba patřili k našim prvním krajanům, kteří se uplatnili v evropských metropolích, oba byli na konci života okolím chápáni jako nemoderní, neboť došli k vlastní syntéze pozdně barokní tradice a k dobovým módám se stavěli velmi vybíravě. Ačkoliv F. I. Tůma nijak neváhal využít výrazových možností „galantního“ stylu a raného klasicismu, patřil ještě ke generaci, která ovládala starý styl a nevzdávala se ho a držel se po celý život řemesla, kterému se přiučil u svého učitele Fuxe. Zejména Tůmovy chrámové skladby prokazatelně znal Haydn i Mozart, kteří by bez ovládnutí kontrapunktického umění ve „vídeňské tradici“ těžko obstáli. Tůmova hudba však stále čeká na své „objevení“, protože dodnes neznáme ani přesný počet jeho skladeb, neboť jejich úplný katalog ještě nevznikl. Czech Ensemble Baroque si proto po F. X. Richterovi zvolila právě Ignáce Tůmu, který bude po několik příštích let čelním skladatelem souboru. Prvním dílem, které chceme natočit ve světové premiéře na CD a představit modernímu světu je Requiem c moll.
PROGRAM
- F. I. Tůma: Missa della Morte in c
- F. I. Tůma: De profundis (1746)
- F. I. Tůma: Miserere (1773)
ÚČINKUJÍ
- Orchestr: 3/3/0/1/1 2trb/cink/fg/2tr/org (celkem 15 hráčů)
- Sbor: 3S3A3T3B (celkem 12 zpěváků)
V latinském originále
Nastudováno pro Bacha na Mozarta! 2021